خلاصه ای از مقاله “بازاریابی نرم افزار های کاربردی در خاور میانه “
خلاصه ای از مقاله “بازاریابی نرم افزار های کاربردی در خاور میانه ”
پذیرفته شده در کنفرانس بین المللی انجمن مهندسین و محققین علوم کامپیوتر دنیا در هنگ کنگ IAENG در مارس 2017
مهندس علی غفارهاشمی
خاورمیانه بازاری پر رمز و راز با ظرفیتی بی انتها ،
بازاری که از دیرباز هرکسب و کاری را برای رسوخ و کسب سهم بیشتری از آن وسوسه نموده است .این جذابیت بویژه برای کسب و کارهی مبتنی بر فناوری اطلاعات شرایط ویژه ای داشته و خواهد داشت.الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته در این منطقه و نیاز به نرم افزار های کاربردی به عنوان ابزارهای مسیر رشد و توسعه ،باعث گردیده بسیاری از نگاههای تولید کنندگان این نوع نرم افزارها به این سو جلب گردد. در سالهای گذشته بسیاری از تولیدکنندگان نرم افزار های کاربردی اقدام به ورود به این بازار نموده اند .طبق آمار ارایه شده در سال 2005 میلادی بیش از 1000 شرکت تولید کننده داخلی و خارچی شامل تولید کنندگان نرم افزارهای کاربردی با بازارهدف کسب و کارهای بزرگ و تولید کنندگان با بازارهدف کسب و کارهای متوسط و کوچک جهت شروع به فعالیت به این بازر ورود کرده اند که تا پایان سال 2014 میلادی تنها 10 درصد از این گروه موفق به ادامه مسیر و رشد و توسعه در منطقه گردیده اند . شرکت اراکل با محصولات نرم افزاری مبتنی بر تولید نرم افزار های یکپارچه یا ERP و شرکت Sage و quick book از نمونه های شرکت های خارجی در منطقه و شرکت الامینAl Ameen تولید کننده نرم افزارهای مالی چند زبانه و یا شرکت Data Soft Solution )که بعد از رشد بانکداری اسلامی در خاور میانه و در جهت تولید نرم افزار های اختصاصی در این زمینه ایجاد گردید ( به عنوان شرکت های داخلی در منطقه نام برد.بسیاری معتقد می باشند فضای سیاسی و نظامی پر تنش و عدم ثبات و همچنین عدم پایبند بودن بسیاری از کشورهای موجود به قوانین و مقررات بین المللی در این منطقه عامل اصلی شکست بسیاری از تولیدکنندگان نرم افزارهای بوده است حال آنکه طبق بررسی های انجام گرفته دلیل و یا دلایل شکست این شرکت ها یا موسسات مربوط به نوع نگاه و استراتژی اتخاذ شده بازاریابی و فروش ایشان بوده است !
خاورمیانه (The Middle East) به منطقهای اطلاق میشود که سرزمینهای میان دریای مدیترانه و خلیج فارس را دربر گرفته و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز تقاطع سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد به طوری که از ناحیه کشور ترکیه به اروپا و از سرزمین مصر به قاره آفریقا متصل است. در این ناحیه گروههای فرهنگی و نژادی گوناگونی زندگی میکنند. امارات متحده عربی، ایران، بحرین، عراق، عربستان سعودی، عمان، قطر، کویت، یمن همچنین ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن و مصر، از کشورهای خاورمیانه می باشند . نابسامانیهای طولانی ،جنگهای ممتد ،درگیریهای نظامی ، ناهنجاریهای اقتصادی و بسیاری دیگر جز شاخص های ثابت این منطقه بوده که با حرکت سینوسی و مستمر تمام منطقه را در بر میگیرد .با وجود تنوع فرهنگی و نژادی در این منطقه شباهتهای خاصی در سلیقه زندگی و وابستگیهای فکری در مردم و همچنین الگوهای مشابه رفتار مصرف کننده در خاورمیانه دیده می شود.در این مقاله سعی شده با بررسی نمونه های آماری و شاخص های موثر اقتصادی مانند آزادی اقتصادی ،میزان تولید ناخالص ملی،اقتصاد رقابتی، فضای کلی بازار مورد بررسی و سپس با تحلیل وضعیت موجود مدلها و راهکارهای مناسبی جهت بازاریابی تولیدات نرم افزاری ارایه گردد .
نتیجتا با نگاه به فرهنگ غالب بر بازار هدف خاورمیانه که در آن، اغنای ذهنی بر اغنای منطقی در انتخاب محصول حاکم می باشد غلبه احساسی بر بازار هدف با روشهای گوناگون بهترین استراتژی بازاریابی معرفی شده و با توجه به ازدیاد شرکت های خانوادگی در این منطقه این روش به سرعت باعث کسب سهم بیشتری از بازار و اعتماد سازی تضمین شده خواهد شد در پایان مقاله ترکیب دو مدل ABCD (Able – Believable –connected – Dependable) و Neuromarketing به عنوان یکی از الگوهای مناسب بازاریابی ارایه شده است .