09120981253 info@hamidasri.ir

وب مستر چند روز پیش در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۹ یک مقاله در مورد آپدیت جدید هسته ی اصلی گوگل منتشر کرد.

مقاله با عنوان “ آنچه وب مستران باید در مورد آپدیت هسته ی گوگل بدانند ” روی بلاگ webmaster قرار گرفت.

در این مقاله سعی کرده ایم متن اصلی را بدون تغییر برای شما به فارسی بازگردانی کنیم.

با ما همراه باشید.

هر روز، گوگل برای بهبود فرایند سرچ کردن و نتایج جستجو، یک یا چند تغییر کوچک و یا حتی بزرگ در ساختار خود ایجاد می کند. خیلی از این تغییرات، گرچه قابل توجه نیستند، ولی روند نتایج جستجو را با پیشرفت مواجه ساختند.

گاهی اوقات، یک آپدیت کاملا قابل توجه است و تغییرات زیادی را در نتایج جستجو اعمال می کند. در این شرایط، وقتی احساس کنیم که یک تغییر کلی روی داده است و وب مستران و یا تولیدکنندگان محتوا با چالش مواجه شده اند، هدف اصلی ما این است که این تغییرات را اطلاع رسانی کنیم.

برای مثال وقتی “آپدیت سرعت” اتفاق افتاد، چندین ماه با اخطار و توصیه شما را همراهی کردیم.

به طور کلی، چندین بار در سال، چنین تغییرات چشمگیر و گسترده ای در الگوریتم ها و سیستم های گوگل اتفاق می افتد. که ما این تغییرات جامع را “آپدیت هسته” می نامیم. این تغییرات به گونه ای طراحی می شوند که در نهایت گوگل بتواند وظیفه ی خود را در قبال کاربران برای ارائه ی محتوای بهتر، انجام دهد.

به خاطر همین تغییرات و اثرات گسترده روی نتایج جستجو، ما خودمان را موظف میدانیم که تمام تغییرات و آپدیت های هسته را به شما اطلاع رسانی کنیم.

برخی از سایت ها جابجایی رتبه را تجربه می کنند در حالی که به دنبال یک جایگاه قطعی هستند ! ولی ما نمی خواهیم سایتی بر اساس اصول اشتباه رتبه بگیرد و با ثبات پیش برود. به همین دلیل مدام تغییرات را اعمال می کنیم، تا هیچ چیز برای همیشه ثابت نباشد.

آپدیت هسته و ارزیابی مجدد محتوا

صفحاتی که بعد از آپدیت هسته ی گوگل تغییرات کمتری در جایگاهشان داشتند، مشکلات کمتری دارند. این سایت ها قوانین گوگل را نقض نکرده اند و یا عملی خلاف الگوریتم های گوگل انجام نداده اند. و در نقطه ی مقابل، سایت هایی که این قوانین را دور زده اند، جایگاه خود را از دست می دهند.

در حقیقت، هدف گوگل در این آپدیت هسته، یک صفحه و یا یک سایت خاص نیست. بلکه تغییرات برای بهبود شناسایی محتوای با کیفیت است.

پس تغییرات گوگل کاملا منطقی هستند. برای مثال، تصور کنید شما یک لیست از ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ در سال ۲۰۱۵ ساخته اید. چند سال بعد، در سال ۲۰۱۹ می خواهید یک لیست جدید ایجاد کنید. آیا رتبه بندی ها تغییر می کند؟ بله طبیعی است که تغییر کند! در این چهار سال قطعا فیلم های جدیدی تولید شده اند که ارزش قرارگیری در لیست ۱۰۰ فیلم برتر را دارند. و حتی ممکن است تعداد فیلم جابجا شوند.

تمرکز روی محتوا

برخی از صفحات ممکن است رتبه ی خود را از دست داده باشند در حالی که هیچ اشتباهی نکرده اند ! این موضوع به آن معناست که ما میفهمیم چه کسانی نیاز به تغییرات بیشتری در راستای بهتر کردن محتوای خود دارند. گوگل به شما پیشنهاد می دهد که این اطمینان را حاصل کنید که بهترین محتوایی که می توانستید، را تولید کرده اید. این دقیقا چیزی است که الگوریتم های جدید ما به آن پاداش می دهند.

اگر به محتوایی که تولید کرده اید ایمان دارید، سولاتی که برای شما آماده کرده ایم را از خود بپرسید. قبلا یک راهنما برای تولید محتوای با کیفیت برای شما آماده کرده بودیم. و امروز این راهنما را برای شما آپدیت کرده ایم. پس برای داشتن یک محتوای عالی این سوالات را از خود بپرسید:

سوالات تعیین کننده ی کیفیت محتوا

  • آیا محتوای شما اطلاعات اورجینال، گزارشات، تحقیقات و آنالیزها را ارائه می دهد؟
  • آیا محتوای شما یک تشریح اساسی، جامع و همه جانبه از یک موضوع است؟
  • آیا محتوای شما یک تحلیل بی نظیر و اطلاعات جالبی از یک موضوع ناواضح است و آن را به خوبی تشریح می کند؟
  • اگر محتوای شما بر مبنای یک منبع دیگر است، آیا یک کپی ساده است یا یک بازنویسی قوی و ارزشمند به جای رونویسی است؟
  • آیا عنوان مقاله و چکیده ی ابتدایی متن، یک خلاصه ی مفید و قابل توجه از کل موضوع ارائه می دهد؟
  • آیا عنوان مقاله ی شما دور از اغراق و هیجان اضافی است؟
  • آیا به عنوان یک بازدید کننده، مقاله ی شما، چیزی است که می خواهید آن را داشته باشید و یا به دیگران توصیه کنید؟
  • آیا انتظار دارید این مقاله توسط یک مجله، کتاب یا یک منبع بزرگ منتشر شود و یا به شما رفرنس داده شود؟

سوالات تخصصی محتوا

  • آیا محتوای شما اطلاعاتی را ارائه می دهد که باعث می شود مخاطب به آن اعتماد کند؟ برای مثال وجود منابع واضح و قابل استناد، وجود شواهدی از تخصص شما در آن موضوع، بک گراند مرتبط از شخصیت نویسنده و یا لینک هایی به سایت های رفرنس و معتبر
  • اگر  شما محتواهایتان را بررسی کنید، آیا ارزش این را دارند که به عنوان یک مرجع گسترده در آن موضوع خاص اعتبار بگیرید؟
  • آیا این مقاله توسط متخصصان این زمینه و یا علاقمندانی که به خوبی موضوع را می شناسند نوشته شده است؟
  • آیا این مقاله به راحتی قابل مطالعه است یا کاربر با ارورهای پی در پی درگیر می شود؟
  • آیا این مقاله برای شما به عنوان کاربر ( و نه در نقش نویسنده) برای مشکلات مروط به پول و زندگی قابل اعتماد است؟

سوالات مربوط تولید و نحوه ی ارائه ی محتوا

  • آیا این مقاله بدون غلط املایی و قواعدی است؟
  • آیا این مقاله به خوبی تولید شده یا به نظر میرسد بی حوصله و از سر اجبار تولید شده است؟
  • آیا این مقاله تولید انبوه شده و یا برون سپاری شده یا در سایت های بسیار زیادی که مرتبط با موضوع شما نیست انتشار داده شده است؟
  • آیا محتوای شما به قدری تبلیغات دارد که از موضوع اصلی منحرف شده است؟
  • آیا محتوای شما روی گوشی موبایل خوب نمایش داده می شود؟

سوالات تطبیقی

  • آیا محتوای شما در مقایسه با محتواهای مشابه، ارزش و یا نکته ی قابل توجهی دارد؟
  • آیا این مقاله واقعا برای رفع نیاز مخاطب نوشته شده است و یا صرفا برای بررسی این موضوع است که چه محتوایی در گوگل رتبه می گیرد؟

گذشته از اینکه این سوالات را در مورد محتواهایتان از خود می پرسید، یک شخص سوم که به او اعتماد دارید ولی با سایت شما ارتباطی ندارد، به عنوان ناظر بر کار خود قرار دهید.

همچنین توصیه ی گوگل به شما این است که اگر رتبه ی شما جابجا شده است، تمام صفحات را در نظر بگیرید و بررسی کنید که کدام یک از صفحات افت بیشتری داشته اند. محتوای این صفحات را مقایسه کنید تا متوجه شوید معیارهای جدید گوگل دقیقا بر چه اساسی تعریف شده اند.

آشنایی با ارزیاب های (Rater) کیفیت و E-A-T

یک منبع خوب برای مطالعه در مورد محتوای با کیفیت، مقاله ی ” راهنمای ارزیابی کیفیت جستجو ” است. ارزیاب ها یا Raters افرادی هستند که با تحلیل نتایج، به ما کمک می کنند که متوجه شویم که تغییرات ما چقدر در بهبود عملکرد موثر بوده اند.  اگرچه الگوریتم های ما نتایج خوبی را ارائه می دهند.

یک نکته ی مهم این است که ارزیاب ها هیچ کنترلی روی رتبه دهی سایت ها و صفحات ندارند. در واقع اطلاعات و داده های ارزیاب ها روی الگوریتم های رتبه دهی مستقیما تاثیری ندارد. در اصل ما از آن ها مانند رستورانی استفاده می کنیم که از مشتریان در قالب نظر و نوشته فیدبک میگیرند. و این فیدبک ها به ما کمک می کنند تا اوضاع را تحت نظر بگیریم.

اگر شما نحوه ی کار ارزیاب ها را یاد بگیرید و درک کنید، ممکن است به شما کمک کند محتوای بهتری تولید کنید.

همچنین، ارزیاب ها یاد گرفته اند که محتوا E-A-T دارد یا خیر! این کلمه مخفف Expertise به معنای تجربه و تخصص ، Authoritativeness  به معنای اقتدار و اعتبار و Trustworthiness به معنای امانت داری بودن است. خواندن راهنماهای گوگل ممکن است شما را در مسیر بهینه سازی محتوایتان برای E-A-T کمک کند.

در اینجا چند مقاله برای خواندن بیشنر به شما معرفی شده است:

توجه: لینک های بالا به معنی تایید هیچ یک از کمپانی های فوق نیست. بلکه فقط گوگل این مقالات را در این زمینه مفید دیده است.

چند توصیه

یک سوال اساسی که همیشه بعد از هر آپدیت هسته انجام می شود این است که چقدر طول می کشد تا یک سایت بعد از بهبود محتوا در راستای قوانین جدید ریکاوری شود و جایگاهش را بدست آورد؟

به روز رسانی های گسترده ی هسته معمولا هر چند ماه اتفاق می افتد. محتوایی که ریکاوری نشده است (با فرض اینکه تغییرات مثبت روی محتوا انجام شود) ، ممکن است تا آپدیت بعدی ریکاوری نشود.

با این حال، ما دائما به روز رسانی هایی در الگوریتم های خود انجام می دهیم. چه تغییرات بزرگ و چه کوچک در هسته. اما اگر کوچک باشند و قابل ذکر نباشند آن ها را گزارش نمی دهیم. با این حال، وقتی اپدیت می شوند، موجب ریکاوری محتواهای بهبود یافته خواهند شد.

اما به خاطر داشته باشید که بهبودهایی که توسط مدیران سایت و محتوا ایجاد می شود لزوما موجب ریکاوری نخواهند شد. اگر آنها واقعا سزاوار رتبه گرفتن باشند، در سیستم ما رتبه خواهند گرفت.

این نکته را فراموش نکنید که ربات های گوگل محتوای شما را آنطور که انسان ها میفهمند، درک نمی کنند. ربات ها به دنبال سیگنال هایی هستند که محتوا را جوری که برای ربات ها قابل درک باشد، ارائه دهند. در واقع رتبه بندی پیج ها بر اساس شناخت مدیران سایت از سیگنال ها است. هر چه برای ربات ها قابل درک تر باشند، رتبه ی بهتری خواهند گرفت. البته این همه  ی آنچه ما انجام می دهیم نیست. ما از روش های بیشتری استفاده می کنیم ولی به خاطر حفاظت از تمام نتایجمان، آن ها را افشا نکرده ایم.

ما هر آپدیت هسته را قبل از ایتکه روی وب اجرا کنیم، تست می کنیم و تمام فیدبک ها را از ارزیاب هایی که پیشتر توضیح دادیم، جمع اوری می کنیم. اینکار برای این است که مطمئن شویم این تغییرات مفید خواهند بود.

البته، هیچکدام از تغییرات و اپدیت های ما تماما بی نقص نیست. و این دقیقا دلیل اصلی این مسئله است که ما به اپدیت کردن ادامه می دهیم. مدام فیدبک میگیریم، بررسی میکنیم، تست می کنیم و بهبود می بخشیم تا در نهایت بتوانیم بهترین سیستم رتبه دهی را طراحی کنیم. شاید در اینده، یک مقاله حتی بدون اپدیت از طرف نویسنده، بتواند ریکاوری شود.

 

5/5 - (2 امتیاز)