مهارت های ارتباط تلفنی
امروزه راه های فراوانی برای ارتباطات، مانند تلفن، پیامک، ایمیل، شبکه های اجتماعی و … وجود دارد که باعث شده ارتباطات و ملاقات های حضوری افراد کمتر شود،
تلفن یکی از وسایل ارتباطات تلقی می شود که تاثیر فراوان در بازاریابی و فروش خدمات و محصولات شرکت ها گذاشته و می تواند هزینه های بازاریابی را کاهش بدهد.
همانطور که هر حرفه ای نیاز به یادگیری مهارت دارد، ارتباط تلفنی نیز دارای تکنیک ها و مهارت هایی می باشد که اگر مدیران و پرسنل مختلف سازمانها این موارد را فرا بگیرند می توانند در ارتباطات خود موفقیت های بیشتری داشته باشند.
مهارت های فردی در ارتباط تلفنی را می توان به 4 قسمت تقسیم نمود:
– پیش از شروع مکالمه تلفنی
– هنگام شروع مکالمه
– حین مکالمه
– پایان و فرجام مکالمه
در این مقاله به بحث در مورد برخی از مهارت های مورد نیاز پیش از شروع مکالمه می پردازیم:
1- هدفمند و با برنامه ریزی باشید:
برنامه ریزی کنید که با چه کسی می خواهید تماس بگیرید؟ چه موضوعی باید مورد بررسی قرار گیرد، و آمادگی کامل داشته باشید،
حتما میز کار مرتب داشته باشید و از یک تقویم نزدیک خودتان استفاده کنید.
2- حتما آراسته باشیــد:
داشتن لباس رسمی و مرتب در حین مکالمه باعث می شود لحن و صدای شما بهتر و رسمی تر شده و از کلمات بهتری را استفاده نمایید، این موضوع تاثیر کاملی روی مشتری ومخاطب شما خواهد گذاشت.
3- از آینه استفاده کنید:
تمام انسانها هنگامی که در آینه نگاه می کنند چهره شان شاداب تر و لبخند بر لب دارند، در ضمن چهره و وضعیت ظاهری آراسته تری خواهید داشت، تمام این موارد از طریق صدای شما به مشتری و مخاطبتان منتقل می شود.
4- حتما کاغذ و قلم آماده کنید:
در کنار خودتان کاغذ و قلم آماده کنید تا نکات و مواردی که مشتری می گوید را یادداشت کنید، این موارد می تواند نام مشتری، سازمان مشتری، خواسته های مشتری و … باشد. هیچ موقع از مشتریان نخواهید حرفشان را تکرار کنند،
فرض کنید بنده در تماسی به مخاطب می گویم: « سلام من شیخ علی هستم از ایران آکادمی، می خواستم در مورد خدمات شما برای طراحی تبلیغات صحبت کنم. »
مخاطب در حین صحبت می گوید : « ببخشید فامیلیتون را دوباره می فرمایید» و یا « ببخشید فرمودید از کدام شرکت تماس می گیرید»
این یک اشتباه بزرگ در مذاکره تلفنی هست، در ذهن ناخودآگاه مشتری، شما به وی توهین کردید.
5- مکان مکالمه:
در محل مناسب و دور از تشویش یک مذاکره تلفنی را انجام دهید، هیج وقت هنگام رانندگی و پشت ترافیک محل مناسبی برای مذاکره تلفنی نخواهد بود.
6- و نکته آخر. سرحال باشید..
هنگام خستگی از تماس تلفنی خودداری کنید، چرا که این خستگی از طریق صدای شما به مشتری منتقل می شود.